Geometria kół i zbieżność (3D) – Mokotów

Przede wszystkim, poprawne ustawienie geometrii zawieszenia ma kluczowy wpływ na prowadzenie pojazdu oraz właściwe zużycie opon. Dlatego w B&B Bosch Car Service nie uznajemy kompromisów. Do komputerowej kontroli i korekcji ustawień podwozia wykorzystujemy nowoczesny sprzęt renomowanej firmy Hunter.

W rezultacie zapewniamy precyzję pomiaru niemożliwą do osiągnięcia w warsztatach stosujących przestarzałe metody. Aby układ kierowniczy działał prawidłowo, nasi technicy precyzyjnie ustawiają kilka kluczowych kątów: zbieżność, kąt pochylenia koła oraz kąty sworznia zwrotnicy.

Czym jest zbieżność i dlaczego jest ważna?

Zbieżność to różnica odległości między obręczami kół, mierzona z przodu i z tyłu krawędzi obręczy. Warto wiedzieć, że wyróżniamy zbieżność dodatnią oraz ujemną (tzw. rozbieżność).

Dlaczego to takie istotne? Ponieważ nieprawidłowe ustawienie zbieżności powoduje natychmiastowe pogorszenie stabilności prowadzenia auta oraz nadmierne, przyspieszone zużywanie się opon.

Kąt pochylenia koła

Jest to kąt między płaszczyzną koła a linią pionową. Jeśli koła są zbyt mocno pochylone (dodatnio lub ujemnie), prowadzi to do konkretnych problemów:

  • Nadmierne obciążenie łożysk piasty.

  • Szybsze zużycie opon (często tylko od wewnętrznej lub zewnętrznej krawędzi).

  • Ściąganie pojazdu w bok podczas jazdy na wprost.

Zaawansowana geometria – Sworzeń zwrotnicy

Ustawienie geometrii to nie tylko koła. Równie ważne są parametry zawieszenia, o których rzadko się mówi, a mają ogromny wpływ na bezpieczeństwo:

  1. Kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy: To parametr mierzony wzdłuż osi podłużnej pojazdu. Dzięki odpowiedniej wartości tego kąta, koła samoczynnie powracają do pozycji „na wprost” po wykonaniu skrętu.

  2. Kąt pochylenia sworznia zwrotnicy: To kąt mierzony wzdłuż osi poprzecznej. Odległość punktów utworzonych przez osie sworznia i koła tworzy tzw. promień zataczania.

Co ciekawe, w nowoczesnych pojazdach stosuje się ujemny promień zataczania. W rezultacie możliwa jest bezpieczna jazda na wprost podczas hamowania, nawet gdy zostanie uszkodzony jeden z obwodów hamulcowych.

FAQ – Ustawianie geometrii

Dlaczego używacie sprzętu Hunter? Hunter to światowy lider w technologii geometrii 3D. Dzięki temu pomiar jest błyskawiczny i niezwykle dokładny, co pozwala nam wyregulować zawieszenie zgodnie z fabrycznymi normami producenta.

Kiedy sprawdzić geometrię? Zalecamy kontrolę po każdej naprawie zawieszenia (np. wymianie wahaczy), po wjechaniu w dużą dziurę, po kolizji lub gdy zauważysz, że auto „myszkuje” po drodze, a opony piszczą na zakrętach.

Zadbaj o swoje opony i bezpieczeństwo. Skontaktuj się z nami i umów precyzyjną geometrię 3D.

Cena: od 150 zł

Skontaktuj się z nami