Skuteczna regeneracja i czyszczenie filtrów DPF/FAP – Mokotów
Filtr cząstek stałych to element układu wydechowego, który ma za zadanie zmniejszać emisję rakotwórczej sadzy do atmosfery. Aby spełnić restrykcyjne normy Euro 5, producenci musieli wprowadzić to rozwiązanie do większości diesli. Dlatego w B&B Bosch Car Service na Mokotowie oferujemy kompleksową obsługę tych systemów, pomagając kierowcom uporać się z problemem zapchanego filtra.
Warto wiedzieć, że rozróżniamy dwa rodzaje filtrów:
-
Filtr mokry: Wymaga stosowania specjalnego dodatku do paliwa (np. tlenek ceru), który obniża temperaturę spalania sadzy.
-
Filtr suchy: Działa bez dodatków, a proces wypalania opiera się na sterowaniu silnikiem.
Oba rodzaje mają zbliżoną budowę (ceramiczny korpus z węglika krzemu), a ich kanaliki są zamknięte na przemian, co wymusza osadzanie się sadzy na ściankach.
Dlaczego filtr się zapycha? (Problem jazdy miejskiej)
Sadza sukcesywnie zatyka filtr i niezbędna jest jego regeneracja, czyli wypalenie. Jednak aby sadza zamieniła się w popiół, potrzebna jest temperatura spalin ok. 550°C.
Warunek ten jest trudny do spełnienia w mieście. Ponieważ podczas jazdy miejskiej temperatura spalin wynosi zaledwie ok. 150°C, sterownik silnika musi sztucznie podnosić temperaturę poprzez dodatkowy dotrysk paliwa (regeneracja aktywna). Jeśli proces ten zostanie przerwany (np. przez zgaszenie silnika), filtr ulega szybkiemu zapchaniu.
Co oznaczają kontrolki na desce?
Samochód komunikuje się z kierowcą. Dlatego warto znać znaczenie ostrzeżeń:
-
Kontrolka DPF: Informuje o zbyt dużym zapełnieniu filtra lub niskim poziomie dodatku (w filtrach mokrych). W takiej sytuacji należy odbyć kilkunastominutową jazdę z wyższą prędkością, aby podnieść temperaturę spalin i umożliwić regenerację.
-
Kontrolka świec żarowych (sprężynka): Zaświeca się, gdy jazda regeneracyjna nie przyniosła rezultatu i przekroczono graniczną wartość sadzy. Wówczas konieczna jest natychmiastowa wizyta w serwisie, aby uniknąć przejścia silnika w tryb awaryjny.
Jak naprawiamy DPF w Bosch Service?
Do skutecznego oczyszczania spalin niezbędny jest nadzór nad pracą filtra. Sterownik silnika korzysta z szeregu czujników (ciśnienia, temperatury przed i za filtrem), aby decydować o wypalaniu.
Z tego powodu w naszym serwisie nie tylko „czyścimy” filtr. Co więcej, diagnozujemy przyczynę problemu. Często zapchanie DPF jest skutkiem awarii czujnika temperatury lub niesprawności turbosprężarki. Jesteśmy w stanie odzyskać pełną sprawność praktycznie każdego filtra, o ile dostarczysz nam pojazd w celu ustalenia przyczyny usterki.
FAQ – Filtry cząstek stałych
Na czym polega regeneracja bierna? Ma ona miejsce, gdy sadza spala się samoistnie bez ingerencji komputera. Dzieje się tak zazwyczaj podczas szybkiej jazdy autostradą, gdy temperatura spalin naturalnie osiąga 350°C-500°C.
Co to jest regeneracja aktywna? Gdy jeździsz w mieście, sterownik rozpoznaje niską temperaturę i uruchamia proces trwający ok. 10 minut. Sztucznie podnosi temperaturę do 600°C-650°C, co umożliwia utlenienie sadzy.
Masz problem z filtrem DPF? Nie czekaj na tryb awaryjny. Skontaktuj się z nami i umów wizytę.


