Wymiana klocków i tarcz hamulcowych – Serwis Mokotów
Przede wszystkim, sprawny układ hamulcowy to gwarancja bezpiecznego przemieszczania się po drogach. Dlatego dbanie o jego kondycję jest jednym z podstawowych zadań weryfikowanych podczas kontroli na Stacjach Kontroli Pojazdów (SKP). W B&B Bosch Car Service na Mokotowie traktujemy to zadanie priorytetowo.
Wymiana elementów eksploatacyjnych to złożony proces. W jego skład wchodzi między innymi: wymiana klocków (lub szczęk), tarcz (lub bębnów), elementów montażowych oraz płynu hamulcowego.
Kiedy wymienić klocki hamulcowe?
Klocki to element, który zużywa się najszybciej. Zgodnie z zasadami, powinny być wymienione, jeżeli grubość okładziny ciernej jest mniejsza niż 3 mm. Jeżeli zauważysz, że warstwa jest cieńsza, należy niezwłocznie udać się do naszego serwisu.
Warto pamiętać, że samochody same informują o zużyciu. Dlatego obserwuj swój pojazd i reaguj na:
-
Niespotykane wcześniej odgłosy (tarcia, piski).
-
Brak prostolinijnego toru jazdy podczas hamowania.
-
Kontrolki wyświetlające się na desce rozdzielczej.
Co więcej, niesprawne klocki niszczą tarcze hamulcowe. W rezultacie zaniechanie wymiany klocków prowadzi do znacznego powiększenia kosztów naprawy.
Tarcze hamulcowe – co musisz wiedzieć?
Tarcze pracują w parze z klockami i to od tego duetu zależy skuteczność hamowania. Chociaż w standardowych warunkach tarcze zużywają się rzadziej niż klocki, producenci ściśle określają ich minimalną grubość. Jeśli tarcza jest zbyt cienka, nie odprowadza ciepła i może pęknąć.
W naszym serwisie obsługujemy wszystkie rodzaje tarcz (pełne, wentylowane, nacinane, nawiercane) oraz materiały (żeliwne, ceramiczne, węglowe).
Zaciski, bębny i szczęki
Układ hamulcowy to nie tylko przód pojazdu. Warto zaznaczyć, że:
-
Szczęki i bębny: Są odpowiednikami klocków i tarcz w systemach bębnowych (często na tylnej osi).
-
Zacisk hamulcowy: To element, który fizycznie dociska klocki do tarczy. Jego budowa jest skomplikowana (działa pod ciśnieniem), a w nowszych autach często współpracuje z elektroniką kontrolną.
FAQ – Naprawa hamulców
Czy mogę wymienić klocki tylko w jednym kole? Absolutnie nie. Klocki (oraz tarcze) należy wymieniać w kompletach, to znaczy na całej osi pojazdu (lewa i prawa strona jednocześnie). Nie wolno wymieniać ich pojedynczo, ponieważ grozi to nierównomiernym hamowaniem i wypadkiem.
Skąd mam wiedzieć, czy tarcze są do wymiany? Nasi mechanicy zmierzą ich grubość. Jeśli zaniechałeś wymiany klocków i „szorowały” one metalem o metal, musisz być przygotowany również na wymianę tarcz.
W przypadku hamulców nie ma mowy o zaniedbaniach. Skontaktuj się z nami, a my zadbamy, aby każdy przejechany kilometr był bezpieczny.


