Problemy techniczne, związane z systemem oczyszczania spalin



Problemy techniczne, związane z systemem oczyszczania spalin


Zastosowanie mokrych filtrów cząstek stałych wymusiło na użytkownikach pojazdów konieczność zakupu specjalnego płynu (dodatku do paliwa), który kosztuje kilkaset złotych i wystarcza na przejazd (koncern PSA) od ok. 60 tys. km - 240 tys. km.


Ponadto wymagane jest stosowanie specjalnych olejów nisko-popiołowych, oznaczonych jako DPF lub Low-SAPS. Istotne jest również miejsce zaparkowania pojazdu z systemem oczyszczania spalin, gdyż po samoczynnej regeneracji, uruchomionej przez sterownik filtr rozgrzewa się do wysokiej temperatury, mogąc spowodować pożar.


Poprawna praca silnika wysokoprężnego nie jest możliwa w przypadku użycia wszelkiego rodzaju biopaliw. Na skutek dodatkowego wtrysku paliwa, w celu regeneracji filtra, dochodzi do sytuacji, w której na ściankę cylindra dostaje się przywierające, niespalone paliwo z powodu ruchu tłoka w oleju silnikowym. Zwykłe paliwo w znacznej mierze będzie mogło odparować z oleju silnikowego podczas normalnej pracy. Ze względu na wysoką temperaturę wrzenia oleju roślinnego, nie jest on w stanie całkowicie odparować, co powoduje rozcieńczenie oleju silnikowego w znacznym stopniu. Jest to sytuacja wyjątkowo niebezpieczna, gdyż prowadzi do mechanicznego uszkodzenia silnika.


Jednak pomimo, iż zwykłe paliwo w dużym stopniu jest w stanie odparować, podczas częstych regeneracji dochodzi do przeniknięcia paliwa do miski olejowej i rozcieńczenia oleju. Zatem po regeneracji wymuszonej przez tester zazwyczaj istnieje konieczność wymiany oleju silnikowego wraz z filtrem. Taka wymiana oleju jest również niezbędna w przypadku, gdy jego poziom zauważalnie się podniósł lub  został przekroczony jego stan max. na bagnecie, gdyż świadczy to o częstych próbach regeneracji aktywnej.


W przypadku rozwiązań z bezpośrednim wtryskiem paliwa do rury wydechowej (np. Ford S-Max/Galaxy 2.0, Connect, Transit - tylny napęd) nie występują problemy, związane z rozcieńczeniem oleju silnikowego.


 

W ostatnim czasie pojawiło się wiele firm (zazwyczaj nie mających zielonego pojęcia o działaniu silnika spalinowego i uczących się "fachu" na pojazdach Klientów za pomocą chińskich interfejsów), oferujących różne usługi w zakresie usuwania filtrów, czy przeprogramowania map sterowników. Zazwyczaj takie działania kończą się porażką dla samego sterownika lub, co gorsze, silnika. Takie działania mogą w przyszłości utrudnić diagnostykę silnika lub doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji (np. wyłączenie opcji sygnalizowania błędów układu paliwowego w przypadku pojawienia się wycieku paliwa - brak rejestracji spadku ciśnienia przez sterownik - może oznaczać opłakane skutki).


Do najczęstszych przyczyn występowania problemów, związanych z filtrami cząstek stałych (poza trybem jazdy i niesprawnością innych podzespołów silnika) należą uszkodzenia turbosprężarki (wycieki oleju, nieprawidłowa praca) oraz kłopoty z czujnikami ciśnienia spalin (uszkodzenia czujników, zatkane przewody czujnika różnicy ciśnień).


Pamiętaj! W zasadzie we wszystkich przypadkach nasz serwis jest w stanie odzyskać pełną sprawność praktycznie każdego filtra. Wystarczy dostarczyć nam pojazd z niezdemontowanym filtrem w celu ustalenia przyczyny jego przepełnienia  oraz jej usunięcia.

 

Piotr Dulęba
Wszelkie prawa zastrzeżone

wstecz

Dane kontaktowe

Serwis B&B
02-739 Warszawa
Ul. Wałbrzyska 2 (wjazd od ul. Dominikańskiej)
tel. 22 852 05 42

e-mail: serwis@bodych.pl
www.bodych.pl

Godziny otwarcia:
w dniach 03.07-03.09.2017 czynne
pon-pt 8.00-17.00
sob 8.00-14.00



Zamknij x
W ramach naszej strony stosujemy pliki cookies w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, dzięki czemu dostosowuje się ona do Państwa indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej informacji znajduje się w naszej Polityce cookies.