Rodzaje regeneracji filtrów cząstek stałych DPF/FAP



Rodzaje regeneracji filtrów cząstek stałych DPF/FAP


Aby filtr cząstek stałych nie został zapchany oraz mógł spełniać swoją rolę, musi być okresowo uwalniany z cząstek sadzy. W procesie regeneracji, przy stworzeniu specjalnych warunków, cząstki sadzy zostają utleniane (spalane). W większości przypadków proces ten jest niezauważalny przez kierowcę.


 

Sterownik silnika tworzy mapę zawartości sadzy w filtrze cząstek stałych w oparciu o sygnały z czujnika ciśnienia i czujników temperatury oraz w zależności od warunków użytkowania pojazdu. Na podstawie stylu jazdy i zapisanej historii warunków jazdy sterownik definiuje najlepszy moment do rozpoczęcia regeneracji filtra.


 

Bierna regeneracja filtra ma miejsce, gdy cząstki sadzy są spalane bez ingerencji układu sterowania silnikiem. Przykładowo umiejscowienie filtra blisko silnika powoduje, że podczas jazdy na autostradzie możliwe jest uzyskanie temperatury spalin w granicach 350°C-500°C. Taka temperatura spowoduje wypalanie sadzy w filtrze DPF.


 

Aktywna regeneracja filtra cząstek stałych ma miejsce w przypadku celowego podwyższenia temperatury spalin, na skutek odpowiedniego sterowania przez kalkulator (sterownik). Gdy pojazd przemieszcza się głównie w mieście, przy nieznacznym obciążeniu silnika, osiągane są zbyt niskie temperatury dla biernej regeneracji. Taką sytuację rozpoznaje sterownik silnika i uruchamia proces regeneracji aktywnej, który przeciętnie trwa ok. 10 minut. Temperatura spalin jest sztucznie podwyższana do ok. 600°C-650°C, co umożliwia utlenienie sadzy do dwutlenku węgla i zapobiega nadmiernemu zapełnieniu się nią filtra DPF. Podczas jazdy w mieście, w ciężkich warunkach, średni dystans między regeneracjami to ok. 200km.


W przypadku długotrwałej jazdy miejskiej, na krótkich odcinkach, nie ma możliwości podniesienia temperatury spalin w wystarczającym stopniu, gdyż następujące wówczas procesy regeneracji, przy zbyt dużym zapełnieniu filtra mogłyby spowodować uszkodzenie filtra DPF z powodu wytworzenia w nim nadmiernej temperatury. Przy zbyt dużym zapełnieniu filtr może się zatkać, co spowoduje przejście silnika w tryb awaryjny i gwałtowne zmniejszenie mocy. Aby temu zapobiec, na tablicy wskaźników pojawi się kontrolka filtra DPF/FAP, co oznacza konieczność odbycia jazdy z wyższą prędkością, przez kilkanaście minut w celu podniesienia temperatury spalin, koniecznej do regeneracji filtra DPF.

Jeśli jazda regeneracyjna nie zostanie odbyta lub nie przyniesie zadowalającego rezultatu, a masa sadzy przekroczy ustaloną wartość graniczną, dodatkowo zapali się kontrolka "układu żarzenia świec". Konieczna będzie wtedy wizyta w warsztacie w celu wyeliminowania przyczyny problemu oraz przeprowadzenia regeneracji wymuszonej przez tester diagnostyczny.


W przypadku dużego zanieczyszczenia filtra istnieje alternatywne rozwiązanie, polegające na jego wyczyszczeniu za pomocą specjalistycznych środków chemicznych. Dzięki takiemu rozwiązaniu można uniknąć kosztownej wymiany filtra DPF. Sadza zostaje rozpuszczona i spalona podczas regeneracji wymuszonej przez tester diagnostyczny.

W momencie przekroczenia ustalonej wartości granicznej zapełnienia filtra (przykładowo w pojazdach koncernu VAG przeważnie jest to 45g) nie ma możliwości przeprowadzenia regeneracji wymuszonej filtra. Konieczna jest jego wymiana oraz adaptacja sterownika.

 

Również w takich przypadkach nasz serwis jest w stanie odzyskać pełną sprawność praktycznie każdego filtra. Konieczne jest dostarczenie nam pojazdu z niezdemontowanym filtrem w celu ustalenia przyczyny jego przepełnienia  oraz jej usunięcia.


Więcej informacji na stronie: www.regeneracjadpf.pl


 


Wszelkie prawa zastrzeżone

wstecz

Dane kontaktowe

Serwis B&B
02-739 Warszawa
Ul. Wałbrzyska 2 (wjazd od ul. Dominikańskiej)
tel. 22 852 05 42

e-mail: serwis@bodych.pl
www.bodych.pl

Godziny otwarcia:
w dniach 03.07-03.09.2017 czynne
pon-pt 8.00-17.00
sob 8.00-14.00



Zamknij x
W ramach naszej strony stosujemy pliki cookies w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, dzięki czemu dostosowuje się ona do Państwa indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej informacji znajduje się w naszej Polityce cookies.